بازرگانی, تجارت بین الملل, حمل و نقل و لجستیک

مدیریت انواع ریسک در زنجیره تامین

مدیریت انواع ریسک در زنجیره تامین

 

مدیریت ریسک در زنجیره تامین (SCRM) شامل ارزیابی و حل مشکل برای همه خطرات پیرامون منابع تامین و حوزه‌های آن از جمله تامین‌کنندگان، مکان‌های فیزیکی و موارد دیگر است. حداقل ۸۹ درصد از شرکت ها در چند سال گذشته به نوعی درگیر انواع ریسک ها در زنجیره تامین بوده اند. مقابله با این ریسک ها و ایجاد انعطاف‌پذیری در زنجیره تامین می‌تواند منجر به مزیت رقابتی سازمان‌ها شود و آنها را قادر ‌سازد تا به رویدادها به سرعت و قاطعانه پاسخ دهند. در این مقاله قصد داریم تا با ریسک در زنجیره تامین و مدیریت آن بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

مدیریت ریسک در زنجیره تامین چیست؟

مدیریت ریسک در زنجیره تامین فرآیندی است که طی آن یک شرکت گام‌های استراتژیکی برای شناسایی، ارزیابی و کاهش همه ریسک‌های زنجیره تامین کسب‌وکار خود برمی‌دارد. از آنجایی که یک زنجیره تامین شامل تمام مواد خام و فرآیندهایی است که یک محصول توسط آن ها ساخته و توزیع می شود، اختلال در زنجیره تامین به طور اجتناب ناپذیری می تواند نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار دهد.

ریسک های زنجیره تامین به دو دسته ریسک های داخلی و خارجی تقسیم می شود که هر دو آن ها به نحوی می تواند زنجیره تامین شما را مختل کند. در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت بین این دو ریسک را دریابیم.

انواع ریسک در زنجیره تامین

ریسک های خارجی در زنجیره تامین

همانطور که از نام آن ها پیداست، این ریسک ها مربوط به مسائل خارج از فضای سازمان شما هستند. متأسفانه، این بدان معناست که پیش‌بینی آنها سخت‌تر است و معمولاً برای غلبه بر آنها به منابع بیشتری نیاز دارید. برخی از مهمترین ریسک های خارجی زنجیره تامین
عبارتند از:

  •  ریسک‌های تقاضا: ریسک‌های تقاضا زمانی رخ می‌دهند که شما تقاضای محصول را اشتباه محاسبه می‌کنید و اغلب ناشی از عدم بینش نسبت به روند خرید سال به سال یا تقاضای غیرقابل پیش‌بینی است.
  • خطرات تامین: خطرات تامین زمانی اتفاق می‌افتد که مواد خامی که کسب‌وکار شما به آن متکی است به‌موقع یا اصلا تحویل داده نمی‌شود و در نتیجه باعث اختلال در جریان محصول، مواد و یا قطعات می‌شود.
  • ریسک های زیست محیطی: ریسک زیست محیطی در زنجیره تامین، نتیجه مستقیم مسائل اجتماعی-اقتصادی، سیاسی، دولتی یا زیست محیطی است که بر زمان بندی هر بخش از زنجیره تامین تاثیر می گذارد.
  • ریسک‌های کسب‌وکار: ریسک‌های تجاری زمانی رخ می‌دهند که تغییرات غیرمنتظره‌ای در یکی از نهادهایی که شما به آن وابسته هستید رخ می‌دهد. به عنوان مثال، خرید یا فروش یک شرکت تامین‌کننده.

دیدگاهتان را بنویسید